Presentat l'estudi sobre el comportament a les grades en el bàsquet formatiu

L'objectiu és estudiar la percepció sobre les actituds negatives i conèixer propostes per fer una bona prevenció.

25-06-2025 09:00

La Sala de Juntes de la Federació Catalana de Basquetbol (FCBQ) ha acollit, aquest dijous 19 de juny, l’acte de presentació de l’estudi "El comportament a les grades en el bàsquet formatiu: percepcions i propostes", una iniciativa impulsada conjuntament amb l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC) i coordinada pel Grup d’Investigació Social i Educativa de l’Activitat Física i l’Esport (GISEAFE).

L’acte ha comptat amb la benvinguda institucional del president de l’FCBQ, Ferran Aril, i del director de l’INEFC, Eduard Inglés, així com la participació de les directives responsables del programa BQ Valors, Patricia Costas i Eulàlia Vila. La presentació del contingut de l’estudi ha anat a càrrec del doctor Carles Ventura, professor de l’INEFC i responsable de la recerca. Jordi Garcia, caporal i cap de la Unitat Central de l'Esport dels Mossos d'Esquadra, també hi ha participat.

L’estudi neix en el marc del programa BQ Valors, i més concretament dins de la nova campanya #NomésVolemJugar, on va tenir l’acte d’inaguració el passat 15 d’abril de 2025. Es tracta doncs, d’un dels eixos estratègics de la Federació, que treballa per fomentar un bàsquet educatiu, respectuós, ètic i inclusiu. L'FCBQ ha volgut aprofundir en la diagnosi del comportament que es viu a les grades, especialment en l’àmbit del bàsquet formatiu.

L’estudi s’ha realitzat mitjançant una metodologia qualitativa, desenvolupada a través de 10 grups focals amb un total de 74 participants (entrenadors/es, jugadors/es, famílies, àrbitres i directius/ves de 48 clubs de Catalunya), categories des de pre-mini fins a cadet tant masculí com femení, hi ha tingut dos grans objectius:

  1. Analitzar la percepció sobre els comportaments negatius que es donen a les grades esportives durant el desenvolupament dels partits de bàsquet formatiu a Catalunya.
  2. Conèixer propostes per prevenir comportaments negatius a les grades, i accions per intervenir en cas de presentar-se comportaments negatius.

Els resultats revelen que el comportament incívic a les grades, tot i no generalitzat, es percep com un problema present i creixent que inclou insults, crits, desqualificacions i fins i tot casos puntuals de violència física i verbal. Els principals afectats són els i les àrbitres, especialment els més joves, però també jugadors, entrenadors i famílies. També s’hi destaquen les pressions que sovint reben els esportistes per part dels propis familiars, la pèrdua de la figura arbitral i la manca de tolerància envers l’error. També es posa de manifest:

  • Es tracta d’una resposta a la percepció d’injustícia, i amb efectes progressius.
  • Té uns efectes a nivell de benestar emocional, d’aprenentatge i conseqüències relacionades amb l’abandonament.
  • A les grades solen ser poques, recurrents i detectades les persones que creen l’ambient negatiu.

Durant la presentació, s’ha remarcat la importància d'abordar aquest fenomen de manera estructural, a través de la implicació conjunta de clubs, famílies, institucions i agents educatius. Entre les propostes més destacades que han sorgit hi destaca:

  • Necessitat de plantejar accions preventives relacionades amb la sensibilització i a la formació
  • Desenvolupar protocols coneguts i clars i sancions quan es produeixin els comportaments negatius.
  • Foment d’accions anticipatòries i reactives.
  • Té efectes a nivell de benestar emocional, d’aprenentatge i conseqüències relacionades amb l’abandonament.

Amb aquest estudi, l’FCBQ fa un pas ferm per garantir que el bàsquet formatiu continuï essent un espai segureducatiu i saludable per a tothom.

Si es vol disposar del document final de l’estudi, cal que us adreçeu a bqvalors@basquetcatala.cat