Consells alimentaris #BQSalut per a combatre el confinament

La Dra. Sílvia Treviño ens facilita una sèrie de pautes alimentàries per afrontar aquest període de confinament.

27-03-2020 12:00

La Dra. Silvia Treviño, metge especialista en medicina esportiva i coordinadora del programa 'BQ Salut' de la Federació Catalana de Basquetbol (FCBQ), facilita una nòmina de pautes alimentàries amb l'objectiu de combatre, amb hàbits saludables, aquest capítol de confinament com a mesura de prevenció del coronavirus.

Durant aquest període, la necessitat de complir amb una bona rutina d’hàbits alimentaris esdevé una de les claus per a tots en aquesta situació d’inactivitat competitiva. Així mateix, la impossibilitat de realitzar les 2-3 sessions d’entrenament, de la manera habitual, en aquest episodi de sedentarisme implica una sèrie de pautes alimentaries i de descans importants per a una adaptació completa del nostre cos a les circumstàncies actuals.

La proposta alimentària a seguir ens condueix a una ingesta majoritària de vegetals, fruita i fruits secs, de què s’haurien de consumir fins a 5 peces diàries.

En base a mantenir els nostres músculs alimentats i en ple funcionament, també seria recomanable adquirir una ració mínima de proteïnes animals de peix, carn i ous. En aquest sentit, els cereals o la fibra s’haurien de prendre, com a mínim, una vegada per jornada mentre que les racions de llegums, patata, pasta i arròs s’incrementarien fins a les 2-3 setmanals.

Tot i que la manca de moviment per arribar a l’escola, la universitat o la feina es pot substituir per d’altres fórmules d’acció física, el control de la ingesta d’aliments que no cremem sobresurt com un aspecte cabdal per al nostre organisme, que no necessitarà la mateixa quantitat de productes que durant les nostres jornades habituals. Per tant, potser els plats no han d’estar tan plens!

En aquesta línia d'orientació alimentària, també hem d’evitar caure en els productes precuinats, els que són rics en salses o sal i tots els dolços o galetes, de manera compulsiva, donat que tampoc arribarem a assimilar-los i es quedaran, en forma de dipòsit, augmentant el percentatge de greix del nostre cos.

De la mateixa manera, hem d'intentar limitar o eliminar de la nostra dieta les begudes ensucrades i mirar de conservar el mateix ritme que si estiguéssim estudiant o treballant, doncs no estem de vacances.

En relació al descans, també hem de mantenir la rutina diària i aconseguir dormir un mínim de 8 hores. Així mateix, cal aprofitar el temps posterior al dinar per a descansar una estona que no superi els 30 minuts i evitar la connexió a pantalles matí, tarda i nit. La vista i la ment també han de poder descansar per a no arribar a un estat d'hiperestimulació que no ajudarà el nostre descans nocturn.

Per tant, mantenir horaris setmanals establerts i enfocar el cap de setmana com a dies de descans, tot i no poder sortir de casa, és fonamental per a seguir en bona forma física i en ple rendiment intel·lectual.

| FCBQ | BQSalut |