El Barça CBS, el Basket Almeda 1, el Joventut Badalona A i el Bàsquet Girona - Uni Laia Palau U18 han estat els equips participants, aquest cap de setmana del 12 i 13 d'abril, de la Final a Quatre del Campionat de Catalunya Júnior Femení Preferent 2024-25, que s'ha celebrat al Pavelló Nou La Gamba de Vilafranca del Penedès. La competició ha estat organitzada per la Federació Catalana de Basquetbol (FCBQ), juntament amb la coorganització de l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès, i el suport del Club Esportiu Xamba i de la Secció Esportiva Casal Vilafranca, en un dels actes que s'emmarca dins del programa d'activitats previstes de la capital de l'Alt Penedès com a Ciutat del Bàsquet Català durant tot aquest any 2025.
El Bàsquet Girona - Uni Laia Palau U18 s'ha proclamat campió de Catalunya U18 Júnior Preferent en vèncer a la final davant el Joventut Badalona A per un 71-62. L'equip gironí ha començat a les mil meravelles la final i ha efectuat cinc minuts pràcticament immaculats, amb un 14-1 inicial i un recital de la base Aina Cargol (15 punts), controlant el duel des de la direcció del joc. La primera cistella de les badalonines, convertida per la pivot Anya Coulibaly, tallava la bona ratxa d'unes locals que han dominat durant tot el primer període (25-6), on han imposat un ritme ràpid, intentant explotar qualsevol situació en transició, i han comptat amb un alt encert exterior. Una penetració de la verd-i-negra Emma León (18 punts) i cinc punts seguits de Carla Fuster (11 punts) han reactivat les de Jordi Guarch, molt intenses en defensa i ja enceses en atac (25-13). Daniel Fernández reaccionava ràpidament, demanava temps mort i tornava a posar a pista Cargol, el motor vermell-i-blanc. No obstant, amb els canells alliberats, les de Badalona han continuat escurçant les diferències (25-21) i han estat les protagonistes d'un quart en què han deixat sense anotar les de Girona durant set minuts, una sequera trencada per Berta Pagès (10 punts) amb un triple a taulell. Amb un guió embogit i un ritme frenètic, el marcador al descans concedia un lleuger avantatge de 32-26 per a les de Fernández.
Un parcial de 2-9, amb un triple de Jana Canadell i la notòria presència de León com a jugadora més endollada de les de Guarch, atorgava el primer comandament al lluminós per a la Penya, difuminat en les següents possessions amb una nova aparició de Cargol, Pagès i l'apoderament del rebot ofensiu. L'intercanvi de cops, amb ritme favorable per a les de Girona, ha tancat el tercer acte, amb un resultat de 53-45, que aparcava el desenllaç pel títol per als deu minuts finals. Un parcial de 5-2 ha enlairat novament les gironines, que s'han alçat amb 11 punts d'avantatge tot just arrencar el quart període (58-47), amb unes destacades Mireia Ribas (13 punts) i Carla Bagudà (16 punts), imperial a la zona. León agafava les regnes a còpia de triple per a les badalonines, però a cada cistella verd-i-negra replicaven les locals, còmodes en l'escenari de partit. Amb tot, les de Girona han sabut administrar els moments ajustats, i han mantingut l'avantatge treballat per acabar guanyant per 71-62.
Pel que fa el duel per la 3a posició i, conseqüentment, l'últim bitllet amb destí a l'estatal de clubs de Huelva, el Barça CBS ha doblegat el Basket Almeda en un enfrontament molt emocionant que ha finalitzat amb un electrònic de 66-45. Un primer quart d'allò més elèctric, amb clara vocació ofensiva per part d'ambdós blocs, s'ha traduït amb atacs ràpids i bona circulació de pilota ofensiva per a situar el 24-24 amb què s'ha arribat al minut deu, amb un triple de la groc-i-negra Paula Balada (11 punts) sobre la botzina. Tot seguit, les noies entrenades per Toni Pallé, encertades des de la línia exterior, han posat la directa per avançar-se 29-24, aplicades en defensa i punxant després de recuperació. Marta Santiago ha demanat temps mort amb 36-30 per a capgirar la dinàmica, però han estat les santfeliuenques, amb una formidable Abril Torne (12 punts) sota el cèrcol, les que han aconseguit ampliar les diferències fins al 38-30 amb què s'ha desembarcat al descans.
El control de les blaugrana ha persistit en la represa, on les de Pallé han accelerat el ritme de joc com a resposta a la zona plantejada per les de Santiago, i s'han disparat amb un avantatge superior a la desena de punts (43-32), amb Torne, Laia Crespin (14 punts) i Martina Vizmanos (13 punts) com a referències. Balada, Sandra Moreno (10 punts) i Natalia Hernández (8 punts) lideraven les visitants, que tancaven espais i col·lapsaven la pintura per a eixugar la producció interior local, i arribaven amb un 51-39 a l'últim capítol del partit, producte d'un triple final d'Aina Hinojosa. En el darrer compàs, el Barça CBS ha ampliat les distàncies i ha acabat de certificar el triomf, per 66-45, que assegura la seva presència a l'estatal a territori andalús.
Els tres primers classificats d'aquesta Final a Quatre jugaran el Campionat d’Espanya Júnior Femení que es jugarà a Huelva del 27 d'abril al 3 de maig de 2025.
1r Bàsquet Girona - Uni Laia Palau U18
2n Joventut Badalona A
3r Barça CBS
4t Basket Almeda 1
2023-24 Loquillo Femení Sant Adrià
2022-23 Bàsquet Girona U18
2021-22 Barça CBS
2020-21 Basket Almeda
2018-19 Snatt's Femení Sant Adrià
2017-18 Basket Almeda
2016-17 Snatt's Femení Sant Adrià
2015-16 Snatt's Femení Sant Adrià
2014-15 Snatt's Femení Sant Adrià
2013-14 Snatt's Femení Sant Adrià
2012-13 Platges de Mataró
2011-12 Monster-Platges de Mataró
Veure historial temporades anteriors (clickant aquí)