L'Auditori Joan Cererols del Centre Cultural de Martorell ha estat l'escenari, aquest dijous 9 de gener a la tarda, de l'acte de cloenda de Martorell com a Ciutat del Bàsquet Català 2024 i de traspàs a Vilafranca del Penedès com a 'Ciutat del Bàsquet Català 2025'. En aquest esdeveniment hi han assistit Ferran Aril, president de la Fundació del Bàsquet Català (FBC) i de la Federació Catalana de Basquetbol (FCBQ); Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell; Francisco Romero, alcalde de Vilafranca del Penedès; César Thovar, representant territorial de l’Esport a Barcelona; Gerard Mimó, regidor d'esports de Martorell; Gemma Romeu, regidora d'esports de Vilafranca del Penedès; Laura del Amo, presidenta del Club Bàsquet La Mercè; i Oscar Royo, representant del Club Bàsquet Martorell.
Durant l'any 2024, la ciutat martorellenca ha esdevingut un dels eixos vertebradors del Bàsquet Català, organitzant un extens programa amb prop d'una vintena d'activitats esportives, socials i culturals amb el bàsquet com a denominador comú, sota la coordinació d'una comissió organitzadora que formen els dos clubs de la ciutat (Club de Bàsquet La Mercè i Club Bàsquet Martorell) i l'Ajuntament de Martorell.
D'entre les accions que s'han dut a terme destaquen la celebració dels Campionats de Catalunya Preferents Júnior Femení i Infantil Masculí o el Campionat d'Espanya Sots-22 de Bàsquet en Cadira de Rodes, entre diverses iniciatives que han impulsat el bàsquet al municipi del Baix Llobregat i han donat suport a les persones que treballen per aquest esport i els valors formatius que representa.
En el torn de parlaments, Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell, ha assenyalat que 'aquest nomenament ha refermat el compromís de l’Ajuntament amb l'esport i l’activitat física, després que Martorell fos Ciutat Europea de l'Esport l'any 2023. Hem tingut una nova oportunitat per continuar avançant en la mirada de l’activitat física i esportiva saludable al servei de l’educació, la cultura i la cohesió social i de donar un nou impuls a la pràctica del bàsquet a Martorell. Tot això ha estat possible gràcies a les persones que, amb la seva tasca i dedicació desinteressada, contribueixen al desenvolupament i creixement del bàsquet al municipi'.
Seguidament, Ferran Aril, president de de la Fundació del Bàsquet Català (FBC) i de la Federació Catalana de Basquetbol (FCBQ), ha destacat que 'Martorell ha estat una Ciutat del Bàsquet Català que ha implicat no només als clubs de bàsquet de la localitat, sinó i també a les entitats socials i als ciutadans i ciutadanes. I això és treballar en equip. La Fundació del Bàsquet Català vetlla perquè els valors del nostre esport no es quedin a la pista, només; cerca que es mantinguin en el temps, es promocionin en la vida diària i quedin per sempre, registrats d'alguna manera, en el 'saber fer', en la manera de viure. Felicitats i gràcies a tothom que ho ha fet possible en aquest 2024. Martorell ja forma part de la Història del Bàsquet Català'.
Així mateix, Martorell també ha passat el relleu, de forma oficial, a Vilafranca del Penedès, que enguany es converteix en la 'Ciutat del Bàsquet Català 2025'. La capital de la comarca de l'Alt Penedès també comptarà amb una comissió organitzadora conformada per l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès, i pel Club Esportiu Xamba i la Secció Esportiva Casal Vilafranca, els dos clubs de la ciutat. La presentació oficial de Vilafranca del Penedès, 'Ciutat Bàsquet Català 2025' tindrà lloc el pròxim dissabte 18 de gener al matí, a l'Auditori de Vinseum de la localitat vilafranquina.
Fins el present, les ciutats designades per la Fundació del Bàsquet Català com a 'Ciutat del Bàsquet Català' han estat: Lleida 2000, Girona 2001, Mataró 2002, Tarragona 2003, L'Hospitalet 2004, Badalona 2005, Manresa 2006, Castellar del Vallès 2007, Sitges 2008, Blanes 2009, Tortosa 2010, Vic 2011, Terrassa 2012, Castelldefels 2013, La Seu d'Urgell 2014, Granollers 2015, Sant Fruitós de Bages 2016, Sant Cugat del Vallès 2017, Calella 2018, Reus 2019, Balaguer 2020-21, Banyoles 2022, Martorell 2024 i Vilafranca del Penedès 2025.